Friday, November 20, 2009

Analisis soalan Percubaan BM SPM 2009

ANALISIS SOALAN PERCUBAAN SPM 2009
Bahasa Melayu Kertas 2


SUMBER
Soalan 1
Merumus Petikan
Soalan 2b
Pemahaman Cerpen/Drama
Soalan 2c
Pemahaman Prosa Tradisional
Soalan 2d
Pemahaman Puisi (Tradisional /Moden)
Soalan 4a & 4b
Pemahaman Novel


Pulau
Pinang

Kesan-kesan pemakanan makanan segera kepada kanak-kanak (S)
Cara-cara mengatasinya (T)

Drama
’Jangan Bunuh Rama-rama’ - 5

Kezaliman Membawa Padah - 5

Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4

a. Nilai bijaksana
b. Watak sampingan

SMK Bukit Jambul,
P.Pinang


Usaha-usaha mengukuhkan perpaduan (S)
Kepentingan perpaduan (T)


Lambaian Malar Hijau - 4

Sabor - 5

Sajak
‘Anak Laut’ – 4

a. Peristiwa yang
menimbulkan keinsafan
b. Nilai keberanian pada
watak utama (dua novel)

SMK Georgetown,
P.Pinang

Sebab pelajar wajar menyusun jadual belajar yang efektif (S)
Kekangannya (T)

Drama
’Serunai Malam’ - 4

Asal-usul Raja Kecil
- 5


Sajak
’Anak Laut’ - 4

a. Hubungan tema dengan watak
utama
b. Dua peristiwa yang harus
dielakkan dalam hidup
bermasyarakat (dua novel)

Kelantan

Strategi untuk menangani penularan wabak H1N1 (S)
Kesan penularannya kepada negara (T)

Drama
’Serunai Malam’ - 4

Pertarungan Tuah dan Jebat - 4

Sajak
’Di Ruang
Gemanya’ - 5

a. Cara watak-watak
menyelesaikan masalah yang
dihadapinya
b. Bandingkan persoalan simpati
(dua novel)

Kedah

Usaha=usaha menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu (S)
Kekangannya (T)

Drama
’Jangan Bunuh Rama-rama’ - 5

Pertarungan Tuah dan Jebat - 4

Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ - 4

a. Peristiwa yang menggambarkan
nilai keberanian pada watak
utama
b. Teknik imbas kembali
(dua novel)


Perak

Kepentingan pendermaan organ di negara kita (S)
Halangan untuk menderma organ (T)

Drama
’Kerusi’ - 5

Sabor - 5

Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ - 4

a. Persoalan kebijaksanaan
menyelesaikan masalah
(peristiwa)
b. Dua latar masa (dua novel)

WP KL

Kebaikan pendidikan luar bilik darjah secara bermodul (S)
Kekangannya (T)

Drama
Kerusi’ - 5

Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4

Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ - 4

a. Teknik saspens
b. Nilai tanggungjawab

Negeri Sembilan

Musibah pemanasan global terhadap alam sekitar (S)
Punca-punca berlakunya pemanasan global (T)

Drama
’Serunai Malam’ - 4

Sabor - 5

Jalan-jalan Raya Kotaku - 4

a. Perwatakan watak
antagonis.
b. satu peristiwa yang
dapat dijadikan teladan
(dua novel)

Terengganu

Punca-punca berlakunya rumah terbengkalai (S)
Kesan-kesan daripada masalah ini(T)

Drama
‘Puteri Hang Li Po’ - 5

Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4

Syair Kelebihan Ilmu

a. Keunggulan watak
utama (dua novel)
b. Nilai kasih sayang dan
nilai baik hati (dua novel)

MARA

Langkah kerajaan meringankan beban rakyat dalam kegawatan ekonomi (S)
Kesan pemulihan ekonomi (T)

Drama
Serunai Malam’ - 4

Pertarungan Tuah dan Jebat - 4

Syair Kelebihan ilmu

a. Peristiwa yang menggambarkan
nilai kebijaksanaan
b. Perwatakan satu watak
sampingan (dua novel)

SBP dan Sekolah Kluster

Langkah-langkah untuk memantapkan penggunaan bahasa Melayu (S)
Kekangan yang dihadapi (T)

Annyss Sophellia - 4

Kepahlawanan Tun Beraim Bapa - 5

Sajak
’Derita Pertama’ - 4

a. Dua perkara yang anda anggap
menarik.
b. Bandingkan tema (dua novel)

Melaka

Tindakan menangani kenaikan harga barang (S)
Kekangan yang dihadapi pengguna (T)

Drama ’Jangan Bunuh Rama-rama’ - 5

Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4

Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4

a. Peristiwa yang menimbulkan
tanda tanya. (Mengapa?)
b. Satu cabaran yang dihadapi oleh
watak sampingan (dua novel)

Johor

Kepentingan kegiatan kokurikulum (S)
Kekangan-kekangan dalam pelaksanaannya (T)

Drama
’Kerusi’ - 5

Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4

Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4

a. Kesan yang anda alami selepas
membaca novel tersebut.
b. Peristiwa yang membuktikan
nilai kerjasama (dua novel)

Perlis

Langkah -langkah meningkat keberkesanan kitar semula (S)
Faedah-faedah kitar semula (T)

Drama
’Serunai Malam’ - 4

Pertarungan Tuah dan Jebat - 4

Sajak
’Anak Laut’ - 4

a. Teknik penceritaan.
b. Bandingkan pengakhiran cerita
(dua novel)

Pahang

Kepentingan menghayati sejarah (S)
Langkah-langkah memupuk minat pelajaruntuk mempelajari Sejarah (T)

Drama
’Kerusi’ - 5

Pertarungan Tuah dan Jebat - 4

Sajak
’Anak Laut’ - 4

a. Empat contoh keprihatinan watak
sampingan.
b. Persamaan dua nilai murni
(dua novel)

SMK Seksyen 3, Bandar Kinrara

Langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk membasmi kemiskinan nelayan (S)
Sebab nelayan masih miskin (T)

Lambaian Malar Hijau - 4

Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4

Sajak
’Duhai Pentafsir’ - 5

a. Sejauh mana watak utama dapat
menghadapi cabaran
b. Perbandingan watak utama
(dua novel)

Sabah

Langkah-langkah menjayakan program kitar semula (S)
Faedahnya (T)

Drama
’Kerusi’ - 5

Sabor - 5

Sajak
’Anak Laut’ - 4

a. Dua contoh teknik imbas kembali
yang digunakan. Kenapa
menarik?
b. Persamaan latarmasa
(dua novel)

SMK St.Augustine,
Betong, Sarawak

Langkah-langkah mengawal kes keracunan di sekolah (S)
Punca-punca keracunan makanan(T)

Drama
’Serunai Malam’ - 4

Pertarungan Tuah dan Jebat - 4

Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4

a. Dua teknik penceritaan yang
menarik
b. Nilai-nilai murni (dua novel)

Daerah Klang, Selangor

Langkah-langkah melesrtarikan alam sekitar (S)
Faedah-faedahnya (T)

Drama
’Serunai Malam’ -4

Asal-usul Raja Kecil - 5

Sajak
’Manusia dan Kesejahteraan’ - 4

a. Teknik suspens dan kejutan
b. Bandingkan satu watak
sampingan (dua novel)

Maahad Kerajaan/ SMU (A) Bantuan, YIK

Kesan pemanasan global (S)
Punca terjadinya fenomena ini (T)

Virus Zel untuk Abah - 5

Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4

Seloka Pak Kaduk - 4

a. Bandingkan perwatakan watak
utama dengan satu watak
sampingan
b. Dua nilai keberanian (dua novel)

SPM Jun 2009

Punca-punca keracunan makanan(S)
Kesan-kesan keracunan makanan(T)

Drama
’Kerusi’ - 5

Sikap Terburu-buru akan Membawa Padah - 4

Pantun Kiasan

a. Dua peristiwa yang
menimbulkan kesan kepada
pembaca
b. Satu latar masa (dua novel)





Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa


SUMBER

(a)

(b)

(e)

P.Pinang

Bina dua ayat untuk bezakan makna perkataan (alah, reda, perang)

Nyatakan jenis ayat

Peribahasa berdasarkan situasi bagi tiga ayat yang diuji.

SMK Bukit Jambul, PP

Kata pinjaman (bahasa Inggeris – integrasi, informasi, delegasi, demonstrasi, kolektif, kompromi)

Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Teks)

Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.

SMK Georgetown,
P.Pinang

Kata dasar dan imbuhan meN – (basah, membasahi, kotor, mengotori, baharu, membaharui)

Menggabungkan ayat menjadi tiga ayat majmuk

Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.


Kelantan

Kata kerja transitif – (melayan tetamu, mencabar minda, menerima cabaran, mengejar impian, meningkatkan prestasi, membangkitkan semangat)

Nyatakan jenis ayat: ayat penyata, ayat tanya, ayat seruan atau ayat perintah.

Peribahasa yang sesuai berdasarkan situasi bagi tiga ayat yang diuji.


Kedah

Kata ganda dan kata majmuk berimbuhan – (bersih-membersih, cubit-mencubit, tingkah-meningkah, mengemaskinikan, mencampur adukkan, menguatkuasakan)

Tukarkan ayat biasa kepada ayat songsang

Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.


Perak

Kata dasar dan kata ganda –
(masak – masak-memasak, tawar – tawar-menawar, sandar – sandar-menyandar)

Tukarkan ayat penyata kepada ayat tanya

Isi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai (tiga ayat)


WP KL

Kata berimbuhan meN- (menyapa, memanggil, melaung, menyeru, menjerit, meneriak)

Menggabungkan ayat menjadi tiga ayat majmuk

Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.

Negeri Sembilan

Kata majmuk – (balai raya, temu ramah, reka bentuk, deria rasa, susun atur, segi empat panjang)

Tukarkan susunan ayat biasa kepada bentuk ayat songsang melalui pendepanan frasa kerja sahaja.

Peribahasa atau kata-kata hikmat yang sesuai bagi tiga ayat yang diuji.


Terengganu

Kata majmuk – (daya saing, cetak rompak, berbelah bahagi, bercampur aduk, mengambil alih, membaik pulih)

Menggabungkan ayat menjadi tiga ayat majmuk

Peribahasa yang sama atau hampir sama dengan maksud peribahasa yang diuji.

MARA

Perkataan berawalan – (perilaku, prabayar, poliklinik, pancaindera, prokerajaan, pascamerdeka)

Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Dialog)

Peribahasa yang setara maksudnya dengan peribahasa yang digunakan dalam tiga ayat yang diuji.

SBP dan Sekolah Kluster

Kata dasar dan kata berganda – (tawar – tawar-menawar, simpang – simpang-perenang, turun – turun-temurun)

Pisahkan ayat-ayat kepada enam ayat tunggal

Peribahasa atau kata-kata hikmat yang sesuai bagi tiga ayat yang diuji.

Melaka

Kata majmuk berimbuhan – (sama rata-menyamaratakan, salah guna-menyalahgunakan, putar belit-memutarbelitkan)

Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Dialog)

Senaraikan peribahasa atau kata-kata hikmat yang sesuai untuk diisikan pada tempat kosong.

Johor

Kata majmuk yang dieja sebagai satu perkataan (mantap) – (antarabangsa, kakitangan, setiausaha, tandatangan, tanggungjawab, warganegara)

Tukarkan ayat pasif kepada ayat aktif

Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan

Pahang

Kata majmuk – (kawal selia, kenal pasti, maklum balas, bedah siasat, lintas langsung, susun atur)

Cerakinkan ayat-ayat majmuk kepada enam ayat Tunggal

Peribahasa yang sesuai dengan maksud ayat (tiga ayat)

Perlis

Pasangan minimal – (gagap – gugup, rempah – rempuh, sembah – sembuh)

Tukarkan ayat-ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa

Isikan tempat-tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

SMK Seksyen 3, Bandar Kinrara

Frasa indah / bahasa Melayu tinggi – (mengembalikan kegemilangan, menongkah arus, mencari ketenangan, menggapai impian, memberikan kata-kata, memperdengarkan syair)

Tukarkan ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah (Tiga ayat)

Peribahasa yang sama erti dengan peribahasa yang diuji (Tiga peribahasa)

Sabah

Bina dua ayat untuk bezakan makna perkataan (faedah, daki, alamat)

Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Dialog)

Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.

SMK St.Augustine,
Betong, Sarawak

Kata kerja transitif – (melayan tetamu, mencabar minda, menerima cabaran, mengejar impian, meningkatkan prestasi, membangkitkan semangat)

Tukarkan ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah (Tiga ayat)

Peribahasa yang setara dengan peribahasa yang digunakan dalam ayat-ayat yang diuji.

Daerah Kelang, Selangor

Kata dasar dan kata ganda – (bulat – bulat-bulat, mentah – mentah-mentah, para – para-para)

Nyatakan subjek dan predikat ayat

Peribahasa atau kata-kata hikmat yang membawa maksud yang sama dengan peribahasa yang diuji.

Maahad Kerajaan/ SMU (A) Bantuan, YIK

Pasangan kata – (berhemah – berhemat, dibubar – digubal, menghebahkan – menghebohkan)

Cerakinkan setiap ayat kepada dua ayat tunggal

Peribahasa yang membawa maksud yang sama dengan peribahasa yang diuji.

SPM Jun 2009

Kata majmuk dan rangkai kata – (nilai murni, budi bicara, pelbagai etnik, masalah sosial, semangat patriotik, masyarakat penyayang)

Menggabungkan dua ayat tunggal supaya menjadi ayat majmuk (penggunaan kata hubung yang sesuai)

Memberikan maksud peribahasa.

No comments:

Post a Comment