ANALISIS SOALAN PERCUBAAN SPM 2009
Bahasa Melayu Kertas 2
SUMBER
Soalan 1
Merumus Petikan
Soalan 2b
Pemahaman Cerpen/Drama
Soalan 2c
Pemahaman Prosa Tradisional
Soalan 2d
Pemahaman Puisi (Tradisional /Moden)
Soalan 4a & 4b
Pemahaman Novel
Pulau
Pinang
Kesan-kesan pemakanan makanan segera kepada kanak-kanak (S)
Cara-cara mengatasinya (T)
Drama
’Jangan Bunuh Rama-rama’ - 5
Kezaliman Membawa Padah - 5
Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4
a. Nilai bijaksana
b. Watak sampingan
SMK Bukit Jambul,
P.Pinang
Usaha-usaha mengukuhkan perpaduan (S)
Kepentingan perpaduan (T)
Lambaian Malar Hijau - 4
Sabor - 5
Sajak
‘Anak Laut’ – 4
a. Peristiwa yang
menimbulkan keinsafan
b. Nilai keberanian pada
watak utama (dua novel)
SMK Georgetown,
P.Pinang
Sebab pelajar wajar menyusun jadual belajar yang efektif (S)
Kekangannya (T)
Drama
’Serunai Malam’ - 4
Asal-usul Raja Kecil
- 5
Sajak
’Anak Laut’ - 4
a. Hubungan tema dengan watak
utama
b. Dua peristiwa yang harus
dielakkan dalam hidup
bermasyarakat (dua novel)
Kelantan
Strategi untuk menangani penularan wabak H1N1 (S)
Kesan penularannya kepada negara (T)
Drama
’Serunai Malam’ - 4
Pertarungan Tuah dan Jebat - 4
Sajak
’Di Ruang
Gemanya’ - 5
a. Cara watak-watak
menyelesaikan masalah yang
dihadapinya
b. Bandingkan persoalan simpati
(dua novel)
Kedah
Usaha=usaha menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu (S)
Kekangannya (T)
Drama
’Jangan Bunuh Rama-rama’ - 5
Pertarungan Tuah dan Jebat - 4
Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ - 4
a. Peristiwa yang menggambarkan
nilai keberanian pada watak
utama
b. Teknik imbas kembali
(dua novel)
Perak
Kepentingan pendermaan organ di negara kita (S)
Halangan untuk menderma organ (T)
Drama
’Kerusi’ - 5
Sabor - 5
Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ - 4
a. Persoalan kebijaksanaan
menyelesaikan masalah
(peristiwa)
b. Dua latar masa (dua novel)
WP KL
Kebaikan pendidikan luar bilik darjah secara bermodul (S)
Kekangannya (T)
Drama
Kerusi’ - 5
Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4
Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ - 4
a. Teknik saspens
b. Nilai tanggungjawab
Negeri Sembilan
Musibah pemanasan global terhadap alam sekitar (S)
Punca-punca berlakunya pemanasan global (T)
Drama
’Serunai Malam’ - 4
Sabor - 5
Jalan-jalan Raya Kotaku - 4
a. Perwatakan watak
antagonis.
b. satu peristiwa yang
dapat dijadikan teladan
(dua novel)
Terengganu
Punca-punca berlakunya rumah terbengkalai (S)
Kesan-kesan daripada masalah ini(T)
Drama
‘Puteri Hang Li Po’ - 5
Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4
Syair Kelebihan Ilmu
a. Keunggulan watak
utama (dua novel)
b. Nilai kasih sayang dan
nilai baik hati (dua novel)
MARA
Langkah kerajaan meringankan beban rakyat dalam kegawatan ekonomi (S)
Kesan pemulihan ekonomi (T)
Drama
Serunai Malam’ - 4
Pertarungan Tuah dan Jebat - 4
Syair Kelebihan ilmu
a. Peristiwa yang menggambarkan
nilai kebijaksanaan
b. Perwatakan satu watak
sampingan (dua novel)
SBP dan Sekolah Kluster
Langkah-langkah untuk memantapkan penggunaan bahasa Melayu (S)
Kekangan yang dihadapi (T)
Annyss Sophellia - 4
Kepahlawanan Tun Beraim Bapa - 5
Sajak
’Derita Pertama’ - 4
a. Dua perkara yang anda anggap
menarik.
b. Bandingkan tema (dua novel)
Melaka
Tindakan menangani kenaikan harga barang (S)
Kekangan yang dihadapi pengguna (T)
Drama ’Jangan Bunuh Rama-rama’ - 5
Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4
Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4
a. Peristiwa yang menimbulkan
tanda tanya. (Mengapa?)
b. Satu cabaran yang dihadapi oleh
watak sampingan (dua novel)
Johor
Kepentingan kegiatan kokurikulum (S)
Kekangan-kekangan dalam pelaksanaannya (T)
Drama
’Kerusi’ - 5
Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4
Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4
a. Kesan yang anda alami selepas
membaca novel tersebut.
b. Peristiwa yang membuktikan
nilai kerjasama (dua novel)
Perlis
Langkah -langkah meningkat keberkesanan kitar semula (S)
Faedah-faedah kitar semula (T)
Drama
’Serunai Malam’ - 4
Pertarungan Tuah dan Jebat - 4
Sajak
’Anak Laut’ - 4
a. Teknik penceritaan.
b. Bandingkan pengakhiran cerita
(dua novel)
Pahang
Kepentingan menghayati sejarah (S)
Langkah-langkah memupuk minat pelajaruntuk mempelajari Sejarah (T)
Drama
’Kerusi’ - 5
Pertarungan Tuah dan Jebat - 4
Sajak
’Anak Laut’ - 4
a. Empat contoh keprihatinan watak
sampingan.
b. Persamaan dua nilai murni
(dua novel)
SMK Seksyen 3, Bandar Kinrara
Langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk membasmi kemiskinan nelayan (S)
Sebab nelayan masih miskin (T)
Lambaian Malar Hijau - 4
Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4
Sajak
’Duhai Pentafsir’ - 5
a. Sejauh mana watak utama dapat
menghadapi cabaran
b. Perbandingan watak utama
(dua novel)
Sabah
Langkah-langkah menjayakan program kitar semula (S)
Faedahnya (T)
Drama
’Kerusi’ - 5
Sabor - 5
Sajak
’Anak Laut’ - 4
a. Dua contoh teknik imbas kembali
yang digunakan. Kenapa
menarik?
b. Persamaan latarmasa
(dua novel)
SMK St.Augustine,
Betong, Sarawak
Langkah-langkah mengawal kes keracunan di sekolah (S)
Punca-punca keracunan makanan(T)
Drama
’Serunai Malam’ - 4
Pertarungan Tuah dan Jebat - 4
Sajak
’Jalan-jalan Raya Kotaku’ -4
a. Dua teknik penceritaan yang
menarik
b. Nilai-nilai murni (dua novel)
Daerah Klang, Selangor
Langkah-langkah melesrtarikan alam sekitar (S)
Faedah-faedahnya (T)
Drama
’Serunai Malam’ -4
Asal-usul Raja Kecil - 5
Sajak
’Manusia dan Kesejahteraan’ - 4
a. Teknik suspens dan kejutan
b. Bandingkan satu watak
sampingan (dua novel)
Maahad Kerajaan/ SMU (A) Bantuan, YIK
Kesan pemanasan global (S)
Punca terjadinya fenomena ini (T)
Virus Zel untuk Abah - 5
Cerita Bayan Tiada Menurut kata Ibu Bapanya - 4
Seloka Pak Kaduk - 4
a. Bandingkan perwatakan watak
utama dengan satu watak
sampingan
b. Dua nilai keberanian (dua novel)
SPM Jun 2009
Punca-punca keracunan makanan(S)
Kesan-kesan keracunan makanan(T)
Drama
’Kerusi’ - 5
Sikap Terburu-buru akan Membawa Padah - 4
Pantun Kiasan
a. Dua peristiwa yang
menimbulkan kesan kepada
pembaca
b. Satu latar masa (dua novel)
Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
SUMBER
(a)
(b)
(e)
P.Pinang
Bina dua ayat untuk bezakan makna perkataan (alah, reda, perang)
Nyatakan jenis ayat
Peribahasa berdasarkan situasi bagi tiga ayat yang diuji.
SMK Bukit Jambul, PP
Kata pinjaman (bahasa Inggeris – integrasi, informasi, delegasi, demonstrasi, kolektif, kompromi)
Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Teks)
Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.
SMK Georgetown,
P.Pinang
Kata dasar dan imbuhan meN – (basah, membasahi, kotor, mengotori, baharu, membaharui)
Menggabungkan ayat menjadi tiga ayat majmuk
Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.
Kelantan
Kata kerja transitif – (melayan tetamu, mencabar minda, menerima cabaran, mengejar impian, meningkatkan prestasi, membangkitkan semangat)
Nyatakan jenis ayat: ayat penyata, ayat tanya, ayat seruan atau ayat perintah.
Peribahasa yang sesuai berdasarkan situasi bagi tiga ayat yang diuji.
Kedah
Kata ganda dan kata majmuk berimbuhan – (bersih-membersih, cubit-mencubit, tingkah-meningkah, mengemaskinikan, mencampur adukkan, menguatkuasakan)
Tukarkan ayat biasa kepada ayat songsang
Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.
Perak
Kata dasar dan kata ganda –
(masak – masak-memasak, tawar – tawar-menawar, sandar – sandar-menyandar)
Tukarkan ayat penyata kepada ayat tanya
Isi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai (tiga ayat)
WP KL
Kata berimbuhan meN- (menyapa, memanggil, melaung, menyeru, menjerit, meneriak)
Menggabungkan ayat menjadi tiga ayat majmuk
Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.
Negeri Sembilan
Kata majmuk – (balai raya, temu ramah, reka bentuk, deria rasa, susun atur, segi empat panjang)
Tukarkan susunan ayat biasa kepada bentuk ayat songsang melalui pendepanan frasa kerja sahaja.
Peribahasa atau kata-kata hikmat yang sesuai bagi tiga ayat yang diuji.
Terengganu
Kata majmuk – (daya saing, cetak rompak, berbelah bahagi, bercampur aduk, mengambil alih, membaik pulih)
Menggabungkan ayat menjadi tiga ayat majmuk
Peribahasa yang sama atau hampir sama dengan maksud peribahasa yang diuji.
MARA
Perkataan berawalan – (perilaku, prabayar, poliklinik, pancaindera, prokerajaan, pascamerdeka)
Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Dialog)
Peribahasa yang setara maksudnya dengan peribahasa yang digunakan dalam tiga ayat yang diuji.
SBP dan Sekolah Kluster
Kata dasar dan kata berganda – (tawar – tawar-menawar, simpang – simpang-perenang, turun – turun-temurun)
Pisahkan ayat-ayat kepada enam ayat tunggal
Peribahasa atau kata-kata hikmat yang sesuai bagi tiga ayat yang diuji.
Melaka
Kata majmuk berimbuhan – (sama rata-menyamaratakan, salah guna-menyalahgunakan, putar belit-memutarbelitkan)
Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Dialog)
Senaraikan peribahasa atau kata-kata hikmat yang sesuai untuk diisikan pada tempat kosong.
Johor
Kata majmuk yang dieja sebagai satu perkataan (mantap) – (antarabangsa, kakitangan, setiausaha, tandatangan, tanggungjawab, warganegara)
Tukarkan ayat pasif kepada ayat aktif
Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan
Pahang
Kata majmuk – (kawal selia, kenal pasti, maklum balas, bedah siasat, lintas langsung, susun atur)
Cerakinkan ayat-ayat majmuk kepada enam ayat Tunggal
Peribahasa yang sesuai dengan maksud ayat (tiga ayat)
Perlis
Pasangan minimal – (gagap – gugup, rempah – rempuh, sembah – sembuh)
Tukarkan ayat-ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa
Isikan tempat-tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
SMK Seksyen 3, Bandar Kinrara
Frasa indah / bahasa Melayu tinggi – (mengembalikan kegemilangan, menongkah arus, mencari ketenangan, menggapai impian, memberikan kata-kata, memperdengarkan syair)
Tukarkan ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah (Tiga ayat)
Peribahasa yang sama erti dengan peribahasa yang diuji (Tiga peribahasa)
Sabah
Bina dua ayat untuk bezakan makna perkataan (faedah, daki, alamat)
Tukarkan Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah (Dialog)
Peribahasa berdasarkan situasi dalam petikan.
SMK St.Augustine,
Betong, Sarawak
Kata kerja transitif – (melayan tetamu, mencabar minda, menerima cabaran, mengejar impian, meningkatkan prestasi, membangkitkan semangat)
Tukarkan ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah (Tiga ayat)
Peribahasa yang setara dengan peribahasa yang digunakan dalam ayat-ayat yang diuji.
Daerah Kelang, Selangor
Kata dasar dan kata ganda – (bulat – bulat-bulat, mentah – mentah-mentah, para – para-para)
Nyatakan subjek dan predikat ayat
Peribahasa atau kata-kata hikmat yang membawa maksud yang sama dengan peribahasa yang diuji.
Maahad Kerajaan/ SMU (A) Bantuan, YIK
Pasangan kata – (berhemah – berhemat, dibubar – digubal, menghebahkan – menghebohkan)
Cerakinkan setiap ayat kepada dua ayat tunggal
Peribahasa yang membawa maksud yang sama dengan peribahasa yang diuji.
SPM Jun 2009
Kata majmuk dan rangkai kata – (nilai murni, budi bicara, pelbagai etnik, masalah sosial, semangat patriotik, masyarakat penyayang)
Menggabungkan dua ayat tunggal supaya menjadi ayat majmuk (penggunaan kata hubung yang sesuai)
Memberikan maksud peribahasa.
No comments:
Post a Comment