Wednesday, May 12, 2010

Ringkasan PMR

Baca petikan di bawah ini dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis satu ringkasan tentang punca-punca berlakunya keracunan makanan. Panjangnya ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan. Anda digalakkan menggunakan ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

Kes keracunan makanan terutamanya di sekolah semakin kerap disiarkan media sejak akhir-akhir ini. Isu ini bukanlah suatu perkara yangbaharu, tetapi telah menjadi satu isu yang telah lama diperbincangkan oleh pihak-pihak yang terlibat. Keracunan makanan bukan hanya akan berlaku di sekolah tetapi di mana-mana sahaja apabila berlaku pencemaran terhadap makanan yang dimakan.
Makanan yang tercemar dapat dikenal pasti melalui beberapa caraaeperti rupa, earna, tekstur dan bau sesuatu makanan. Dari segi rupa, terdapat tompok-tompok kulat, contohnya pada roti atau kuih. Warna makana pula akan bertukar warna seperti warna kehijau-hijauan pada daging atau ayam. Contoh nasi basi ialah makanan itu berlendir atau berair. Selain itu, bau makanan akan berubah dengan mengeluarkan bau yang masam dan tidak enak.
Salah satu sebab berlakunya keracunan makanan adalah apabila pengendali makanan tidak tidak mengambil berat tentang kebersihan. Mereka menjalankan kerja-kerja pengendalian makanan dengan tangan yang kotor, kuku yang kotor dan panjang, rambut tidak terurus serta tidak memakai apron. Malah mereka membiarkan premis makanan mereka kotor. Pengendali makan juga sering menyentuh makanan yang telah disiap masak secara langsung semasa menghidangkan atau mengendalikan sesuatu makanan.
Kita juga sering memperhatikan bahawa ramai pengendali makanan yang tidak menjalankan tanggungjawab mereka. Ramai antara mereka yang tidak menghiraukan kebersihan makanan yang dihidangkan kepada pelanggan. Persekitaran yang kotor dan penuh dengan sampah sarap, makanan yang terdedah dan dihinggapi lalat, bekas penyediaan makan yang kotor. Malah terdapat premis yang tidak mempunyai kemudahan mencuci tangan dan tandas yang sempurna.
Makanan yang tidak dimasak dengan sempurna akan menyebabkan berlakunya pembiakan mikroorganisma berbahaya terutamanya pada bahan makanan yang berprotein tinggi seperti daging, ayam, makanan laut dan produk tenusu. Oleh itu, kita perlu menggelakkan makan makanan yang tidak dimasak dengan sempurna . Makanan dari peti sejuk mestilah dinyahbekukan dengan sempurna dan dimasak secukupnya untuk memastikan bakteria yang berbahaya terhapus.
Isu keracunan makanan dapat diatasi jika semua pihak melaksanakan peranan yang sewajarnya. Yang paling penting, utamakan kebersihan dalam apa-apa jua tindakan yang melibatkan makanan dan minuman. Mencegah sesuatu lebih baik daripada mengubah.
(Dipetik dan diubah suai daripada,‘Keracunan Makanan’
Siti Balqis Budin- Siswa, Oktober 2007)

No comments:

Post a Comment