Tuesday, May 25, 2010

Contoh karangan 1

Dalam menuju era globalisasi ini, Malaysia adalah sebuah Negara yang sudah mencapai kemajuan (tahap maksimum menerusi kemajuan pembangunan yang mencakar langit). Untuk memahami konteks ini, dari tahun ke tahun ada sahaja pembangunan yang di/bina mengikut perancangan yang telah di/rancangkan oleh pihak yang berkenaan.
Jika kita lihat pada tahun 1970-an dahulu, hanya beberapa buah bangunan sahaja yang telah dibina sebagai memenuhi ruang kehidupan dengan pekerjaan yang bergajikan rendah. Lihat sahajalah pada zaman itu, majoritinya hanya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ada sesetengahnya yang terpaksa mengikat perut untuk menyara keluarga yang tercinta. Bukan itu sahaja, ada yang terpaksa menyekat perbelanjaan keluarga demi masa hadapan anak-anak yang akan datang untuk memberi didikan yang baik kepada mereka.
Sekarang selepas berpuluh-puluh tahun lamanya, iaitu selepas negara Malaysia (digelar sebagai Negara yang maju seiring dengan negara-negara luar selepas menjangkau pada tahun 2000). Di sini segalanya telah bermula. Daripada rumah setinggan, telah dirobohkan dengan menjadi rumah teres. Dari bangunan yang kecil dan rendah, telah bertukar menjadi bangunan yang besar dan tinggi. Banyak binaan-binaan yang dirancang telah dimajukan menerusi perancangan luar bandar yang telah diuruskan oleh pihak yang berkenaan. Namun dengan kebanggaan inilah menyebabkan ada hidupan lain yang merana. Kadangkala kita tidak perasan bahawa setiap kejayaan pasti akan wujudnya pihak yang tidak berpuas hati.

Sebagai contoh, hidupan di dalam air. Pembuangan sisa toksid dan sampah sarap oleh pihak yang tidak bertanggungjawab akan menyebabkan hidupan-hidupan ini akan mati dan pupus. Bukan itu sahaja, pembuangan sampah sarap yang kerap akan menyukarkan pengaliran air yang baik. Sisa toksid yang mengandungi racun yang dibuang oleh kilang-kilang akan menghilangkan kandungan nutrien yang terdapat di dalam air sungai ataupun air laut sekalipun.
Selain daripada itu, penebangan pokok-pokok tanpa kawalan akan menyebabkan banjir kilat akan berlaku. Ini kerana hujan yang turun akan diserap oleh tumbuhan sebagai bekalan air dalam melakukan proses respirasi dan juga fotosintesis. Jika pokok-pokok ini terus ditebang, maka natijahnya kita juga yang terkena. Hakisan tanah akan berlaku dan sekali/gus menyebabkan ada bukit yang runtuh ekoran daripada kejayaan ini. Ini akan menyusahkan semua pihak untuk membaik pulihkan semula. Bukan itu sahaja, malah akan berlakunya pembaziran kerana kosnya yang tinggi dan mahal.
Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab dan mencintai Negara ini, sama-samalah kita mengambil perhatian dan menjaga alam sekitar ini sebaik-baiknya. Ingatlah ada pepatah mengatakan ‘sediakan payung sebelum hujan’. Dengan itu, jadilah rakyat Malaysia dan terbilang, gemilang dan cemerlang’

No comments:

Post a Comment