Sunday, May 9, 2010

Teknik Pengajaran

PEMBELAJRAN KOPERATIF

Pembelajaran Koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan murid daipada pelbagai kebolehan bekerjasama di dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama (Slavin, 1982). Sasaran adalah tahap pembelajaran yang maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga untuk rakan-rakan yang lain.

Lima unsur asas dalam Pembelajaran koperatif adalah :
i saling bergantung antara satu sama lain secara positif
ii saling berinteraksi secara bersemuka
iii akauntabiliti individu ata pemblajaran diri sendiri
iv kemahiran koperatif
v pemprosesan kumpulan

LEARNING CENTERS / INTEREST CENTERS

Brain-based research argues that curriculum should be based on student interests and presented within a meaningful context. Using Learning Centers is one way to integrate interests with curriculum objectives, to differentiate curriculum to attract and engage all learners, and to create learning challenges.


PEMBELAJARAN KENDIRI

Pengertian/Takrif

• Pendekatan pembelajaran yang memberi akses kepada sumber pembelajaran dan membolehkan murid memperoleh pengetahuan dan kemahiran secara berdikari.

• Bahan pembelajaran direka dan diuruskan supaya murid belajar mengikut minat, keperluan, tahap kemampuan dan gaya pembelajran mereka.

• Pentaksiran kendiri disediakan untuk dapat maklum balas tentang pencapaian dan kemajuan murid.


TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI

Takrif:
Penggunaan ICT dalam P&P bermaksud menggunakan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan P&P.

Manfaat ICT dalam Pembelajaran:

1. Meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap pelajaran
2. Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan
3. meningkatkan motivasi murid
4. Membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning)


CONTRACT ACTIVITY PACKAGE (CAP)

A CAP is one easy-to-use instructional method for individualizing course content and responding to how different students in the same class learn and demonstrate the knowledge they gain. It will guide the students through independent learning experiences. It is applicable to all grade levels and also suitable for high ability students.

No comments:

Post a Comment